سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 257854 | بازدیدهای امروز: 5| بازدیدهای دیروز: 4
درباره خودم

اسلام
تشیع
به همه بازدید کنندگان خیر مقدم می گویم طلبه هستم پاسخگوی سوالات شرعی شما عزیزان در هر کجای عالم که باشید سوالات و شبهات دینی را با ما در میان بگذارید
لوگوی وبلاگ
پیوندهای روزانه
مطالب قبلی
لینک های دوستان
اشتراک
 
یاهو

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

آیا انسان که خلیفه الله است می تواند مانند او کن فیکون کند؟

 

اولاً باید توجه کنید که مقصود از این انسان، انسان کامل است، نه هر انسانی، همان انسانی که روحش را از آلودگی‏ها و تعلق‏ها پاک ساخته و خود را به اصل خود رسانده است یعنی روح خدا که دارای ویژگی‏های خاص خویش است  باید توجه داشت که رسیدن انسان به اصل خود، تنها با شکستن خودیّت و خودبینی است که از آن به مقام فنا  یاد می‏کنند

 

رقص آن جا کن که خود را    بشکنی          پنبه را  از ریش  شهوت    بر   کنی   

رقص و جولان بر سر میدان      کنند           رقص اندر خون  خود   مردان   کنند      

چون رهند ازدست خود دستی  زنند          چو ن جهند از نقص خود رقصی کنند  

مطربانشان از   درون دف     می‏زنند          بحرها   در شورشان   کف   می‏زنند 

 

    ثانیا، انسان کامل چند ویژگی دارد که یکی از آنها جانشینی خدا (خلافة اللهی) و دیگری ولیّ الله بودن است.

 

    امّا انسان کامل جانشین خدا است یعنی به بهترین صورت و کامل‏ترین وجهی، حکایت از حق و کمالات او می‏کند. خلیفه کسی است که بعد از «مستخلف عنه» قرار می‏گیرد و در خلف و ورای او واقع می‏شود و انسان کامل این چنین است. البتّه باید توجه داشت که خلافت انسان کامل، به معنای خالی شدن صحنه وجود از خداوند و واگذاری مقام الوهیت به او نیست؛ زیرا، نه غیبت و محدودیت خداوند قابل تصور (صحیح) است و نه استقلال انسان در تدبیر امور؛ چون موجود ممکن و فقیر، از اداره امور خویش عاجز است؛ چه رسد به تدبیر کاردیگران،بلکه مقصود آن است که انسان کامل خلیفه خدایی است که در وی ظهور کرده است و خلافت در چنین موردی بدان معناست که خداوند بالاصالة، بر همه چیز محیط است وظیفه خدا (انسان کامل) بر همه چیز بالعرض محیط می‏باشد

     یکی دیگر از ویژگی‏های انسان کامل «ولی الله» بودن اوست. «ولیّ» یکی از اسمای الهی است و از آن جا که اسماء الله باقی و دائمی‏اند انسان کامل ـ که مظهر اتمّ و اکمل اسمای الهی است ـ صاحب ولایت کلیه دائمی است و می‏تواند به اذن او در ماده کائنات تصرف کند و قوایارضی و سماوی را تحت تسخیر خویش درآورد و این ولایت تکوینی، از ویژگی‏های برجسته انسان کامل به شمار می‏رود، (انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، صص 56 ـ 57).

 

 به بیان دیگر، از آنجا که در مقام تعلیم اسمای الهی به انسان کامل، علم ،عین قدرت و عین عمل است، اگر انسان کامل به آن مقام بار یابد، هر چیزی را اراده کند به اذن خداوند در جهان واقع می‏شود و این همان ولایت تکوینی است، (تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج 6، ص 160)

 

    ناگفته نماند که واجد مقام ولایت ـ که تحت تدبیر خاص خدای سبحان قرار گرفته و در واقع تحت ولایت اوست ـ مأمور محض بودن خود را می‏داند و به هیچ وجه داعی استقلال ندارد؛ زیرا، ولایت با استقلال سازگار نیست. انسان وقتی دریافت که اراده او مقهور اراده خداونداست؛ می‏تواند به مقام شامخ ولایت نایل آید، (تفسیر موضوعی قرآن کریم، آیة‏الله جوادی آملی، قم، مرکز نشر اسراء، چاپ اوّل، 1376 ش، ج 7، ص 175 و نیز در باب ولایت تکوینی ر.ک: ولایت‏نامه، علامه سید محمدحسین طباطبایی، ترجمه همایون هستی، امیر کبیر، تهران، چاپ اوّل، 1366 ش، مجموع کتاب، و مجموعه مقالات، استادحسن‏زاده آملی، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوّم، 1364 ش، صص 31 ـ 82).

 

    در این باب حدیثی از مرحوم دیملی در ارشاد القلوب نقل شده است که:

      «روی انّ الله تعالی یقول فی بعض کتبه یابن آدم انا حیّ لا اموت اطعنی فیما امرتک حتی اجعلک حیا لاتموت؛ یابن آدم انا اقولللشی‏ء کن فیکون اطعنی فیما امرتک اجعلک تقول لشی‏ء کن فیکون؛  

   روایت شده که خداوند متعال در برخی از کتبش به پسر آدم می‏فرماید: من زنده جاودانم، مرا در آنچه که امر کردم اطاعت کن تا تو را نیز زنده جاویدان قرار دهم. ای پسر آدم من به «شی‏ء» می‏گویم: باش، پس هست؛ مرا در آنچه که به تو امر کردم اطاعت کن، تو را [به مرحله‏ای رسانده و [قرار می‏دهم [که وقتی [به «شیئی» بگویی «باش» پس او«باشد ، (مستدرک الوسائل، ج 11، صص 258 ـ 259).

 

  چون بپرّاند مرا شه در روش            می‏پرم بر اوج دل چو پرتوش           

   همچو ماه و آفتابی می‏پرم            پرده‏های آسمان‏ها  می‏درم  

 

    ثالثا: از آنجا که تعیین مصداق حقیقی و تام انسان کامل امر جزئی و در واقع بیان مصداق است، باید آن را از طریق آیات قرآن و روایات روشن کرد. قرآن، روایات، ادعیه و زیارات حکایتگر این حقیقت است که مصداق اصلی و حقیقی انسان کامل حضرت رسول(ص) و اهلبیت عصمت و طهارت(ع) هستند.

 

         بر این اساس مصداق حقیقی خلافت الهی و مقام ولایت الهی [یا تکوینی] چهارده معصوم هستند، امّا دیگران که گاه از آنها به عنوان نایب خلیفه و خلیفه خلیفه تعبیر می‏شود با وساطت رسول گرامی اسلام(ص) و اهل بیت طاهره‏اش می‏توانند در حدّ وجودی خود به این مقام و ویژگی‏ها دست یازند ولی چنانکه گفته شد با وساطت آنها و ثانیا در حدّ وجودی خود نه فراتر از آن.

 

گرچه آهن سرخ شد او سرخ نیست       پرتو   عاریت   آتشزنی   است       

گر   شود   پر   نور    روزن   یا   سرا       تو مدان روشن مگر خورشید را 

 هر   در و دیوار      گوید      روشنم        پرتو   غیری   ندارم   این   منم     

پس   بگوید   آفتاب   ای      نارشید       چونکه من غارب شوم آید پدید؟    

 




نویسنده: تشیع(یکشنبه 87/8/12 :: ساعت 2:36 عصر)

لیست کل یادداشت های این وبلاگ